دستگاه تراش CNC

دستگاه تراش CNC

دستگاه تراشCNC

دستگاه تراشCNC از ابتدایی‌ترین ماشین‌های ساخت بشر برای شکل‌دهی به قطعات است. اولین ماشین تراش در سال ۱۷۴۰ میلادی توسط فردی فرانسوی ساخته شد. در این دستگاه محور اصلی توسط فرد کاربر و به صورت دستی چرخانده می‌شده است. بعدها ساخت این دستگاه‌ها پیشرفت زیادی نمود و دستگاه های Manual ساخته شدند. امروزه کاربرد این نوع دستگاه ها نیز کم شده است و کاربران بیشتر از دستگاه‌های CNC برای ماشین‌کاری قطعات استفاده می‌کنند.

وظیفه‌ی اصلی دستگاه‌های تراش شکل‌دهی، کاهش ابعاد، صافی سطح و پرداخت قطعه‌کار است. از مزیت اصلی استفاده از دستگاه‌های تراش می توان به سرعت، دقت و کیفیت سطح محصول نهایی اشاره کرد. برای افزایش کارایی این ماشین‌ها می‌توان به آن‌ها ابزارآلات دیگری مانند: برقو، قلاویز و مته را اضافه نمود. همچنین می‌توان با استفاده از ابزار زنده که امروزه بسیار مرسوم شده است، به راحتی برروی قطعه‌کار عملیات فرز‌کاری (سوراخکاری) را انجام داد.

دستگاه تراش CNC

نحوه کار دستگاه تراش CNC

این دستگاه ها از طریق کدها شروع به حرکت می کنند. برنامه نویسی آن ها را اپراتورها اغلب از طریق کد های g انجام می دهند. این دستگاه ها در سه محور x y z در راستای طول عرض و عمق حرکت می کنند و می توانند با خواندن g کدها که اپراتور برای دستگاه نوشته است حرکت کند و قطعه مورد نظر را تولید و بتراشد. دستگاه CNC تراش موجود در این شرکت، به ۱۲ محور برای نگه داشتن ابزار های مختلف و یک سه نظام برای نگه داشتن ابتدای قطعه و در صورت بلند بود نقطه یک مرغک برای نگه داشتن انتهای کار مجهز است. این دستگاه برای تولید و تراش قطعات هیدرولیکی استفاده می شود و توانایی انجام سوراخ کردن قطعه، تراشیدن، فرز کردن قسمت هابی از قطعه، دنده زدن برای مهره و یا برای پیچ را دارد.

 دستگاه تراش CNC از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است

 کویل (Quill)

 پدال کنترل (قطع و وصل)

 کنترلر (Cnc Controller)

 تارت (Tool Turret)

 اسپیندل اصلی (Main Spindle)

 بستر (Bed)

 قطعه‌گیر (سه یا چهار نظام)

 مرغک (Tailstock)

بر اثر ماشین‌کاری، نیروهای محوری، شعاعی و عمودی (مماسی) شدیدی بر دستگاه‌ CNC وارد می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم این دستگاه ها توانایی در تحمل این نوع نیروهای وارده برروی دستگاه می‌باشد. معمولا بستر دستگاهی CNC را از چدن خاکستری و با استفاده از روش ریختگری و به صورت یکپارچه می‌سازند تا دستگاه بتواند در برابر ارتعاشات وارده به دستگاه، مقاومت نماید.